КОМИСИЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ
1000 София
пл. „Славейков" 4А
Регионална дирекция за областите
София ,Софийска. Кюстендил, Перник и Благоевград
тел.: 02/ 933 05 65, факс: 02/ 988 42 18
е-мail:
info@kzp.bgтел .02/9330 572, факс 02/9330 570
Изх ххххххххххххх/ххххх г. е-мail:
sofiag@kzp.bgДО хххххххххххххххххххх
ОТНОСНО: жалба регистрирана в КЗП, заведена с вх. № хххххххххххххххххх
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ХХХХХХХХХХ ,
Във връзка с постъпилата Ваша жалба, касаеща рекламация на ххххххххххххххххххх, ххххххххххх, считаме за необходимо да Ви уведомим следното:
Ще се възползваме от предоставената възможност да Ви информираме, че Комисията за защита на потребителите (КЗП) е специализиран административен орган, който има контролни правомощия по редица нормативни актове, регламентиращи потребителската защита. Тези нормативни актове дават уредба на правата на потребителите, задълженията на търговците, съставите на административните нарушения и разбира се предвидените за тях санкции. В изпълнение на функциите на отговорен държавен орган, упражняващ общия надзор и контрол върху вътрешния пазар на стоки и услуги в Р България съгласно Закона за защита на потребителите (ЗЗП, обн. ДВ бр. 99 от 9.12.2005 г., в сила от 10.06.2006 г.), първостепенна задача на КЗП е да създаде еднакви правила и равнопоставеност на всички лица, осъществяващи търговска дейност пред Закона, както и да следи за правилното им прилагане.
Следва да поясним, че съгласно разпоредбите на Закона за защита на потребителите (ЗЗП) продавачът отговаря за всяка липса на съответствие на потребителската стока с договора за продажба, която се прояви до две години след доставянето й. дори и да не е знаел за несъответствието. Информираме Ви също, че като потребител имате право на рекламация за всяко несъответствие на стоката или услугата с договореното, независимо от това дали производителят или търговецът е предоставил търговска гаранция на стоката или услугата, като следва да се има предвид естеството на стоката и характера на несъответствието и задължително се прилагат документи на които се основава претенцията: 1. касова бележка или фактура; 2. протоколи, актове или други документи, установяващи несъответствието на стоката или услугата с договореното; 3. други документи, установяващи претенцията по основание и размер.
Приемането на рекламации се извърщва през цялото работно време р търговския обект, където е закупена стоката или е поръчана услугата, или на адреса на управление на търговеца. Търговецът или упълномощено от него лице са длъжни да приемат рекламацията, ако тя е предявена своевременно, като задължително я вписват в регистъра на предявените рекламации, който са длъжни да поддържат.
Разпоредбите на чл. 113 от ЗЗП гласят, че когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, продавачът е длъжен да я приведе в съответствие с договора за продажба (чрез извършването на ремонт или замяна с нова) в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя, като следва да поясним, че избора на начина на удовлетворяването на рекламацията е предоставен на търговеца. След изтичането на този срок потребителят има право да развали договора и да му бъде възстановена заплатената сума или да иска намаляване на цената на потребителската стока. Привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба е безплатно за потребителя. Той не дължи разходи за експедиране на потребителската стока или за материали и труд, свързани с ремонта й, и не трябва да понася значителни неудобства. Срокът на гаранцията спира да тече през времето, необходимо за поправката или замяната на потребителската стока или за постигане на споразумение между продавача и потребителя за решаване на спора. Потребителят може да иска и обезщетение за претърпените вследствие на несъответствието вреди, но те се уреждат по съдебен ред.
При несъответствие на потребителската стока с договора за продажба и когато потребителят не е удовлетворен от решаването на рекламацията чрез извършване на ремонт или замяна с нова, той има право на избор между една от следните възможности: 1. разваляне на договора и възстановяване на заплатената от него сума; 2. намаляване на цената.
Потребителят не може да претендира за възстановяване на заплатената сума или за намаляване цената на стоката, когато търговецът се съгласи да бъде извършена замяна на потребителската стока с нова или да се поправи стоката в рамките на един месец от предявяване на рекламацията от потребителя и ако несъответствието на потребителската стока с договора е незначително.
Не е излишно да споменем и сроковете за предявяване на рекламации, като уточним, че рекламацията на потребителската стока може да се предяви до две години от доставката на стоката, но не по-късно от два месеца от установяване на несъответствието с договореното. Рекламацията на услуги може да се предяви до 14 дни от откриване на несъответствието на услугата с договореното.
Що касае конкретно изложения от Вас проблем следва да поясним, че има случаи (какъвто е и Вашия), при които на потребителя се предоставя търговска гаранция, срокът на която е по-дълъг от двугодишния срок на законовата отговорност. В този случай рекламацията може да се предяви до изтичането на срока на търговската гаранцията. От друга страна ЗЗП въвежда търговската гаранция като понятие и правен институт., т. е. това е всяко доброволно задължение, поето от търговеца или производителя към потребителя в допълнение към неговото задължение по този закон да осигури съответствие на стоката или услугата с договора за продажба, да възстанови заплатената сума или да замени или поправи стоката, или да предостави друг вид обслужване, свързано със стоката, когато тя не отговаря на спецификациите или евентуално на други изисквания, несвързани със съответствието на стоката с договора за продажба, посочени в заявлението за предоставяне на търговска гаранция или в съответната реклама, направена в момента на сключване или преди сключване на договора. За пълнота ще отбележим, че търговската гаранция обвързва този, който я предоставя, съобразно условията, посочени в заявлението за предоставяне на търговска гаранция и в рекламата за нея, като изпълнението на поетите от търговеца задължения по търговската гаранция не е свързано с разходи за потребителя.
От изложените в жалбата обстоятелства и прегледа на приложените към жалбата документи:
фактура №хххххххххххххххх и фискални бонове от същата дата е видно, че към датата на проява на дефект ххххххх – обект на жалбата вече е извън обхвата на двугодишния период на законовата отговорност, през който можете да се възползвате от предоставената Ви по ЗЗП законова отговорност. Ще допълним също, че Законът за защита на потребителите дава нормативна уредба по отношение законовата отговорност на продавача и търговската гаранция. В разделите II „Гаранция на потребителската стока" и III „Рекламации" от Закона за защита на потребителите подробно са визирани, както задължения и отговорности на търговците, така също и правата на потребителите.
Ще споменем също, че КЗП в качеството си административен орган не притежава вменени властнически правомощия, на основание които да може да се произнася по отношение на заложените в издадената търговска гаранция обвързаности и задължения или относно обхвата на включените и определените в търговската гаранция условия.
В този смисъл, когато е надхвърлена двугодишната законова отговорност по ЗЗП, КЗП обективно се явява да е възпрепятствана правно да задължи по някакъв начин с определени административни актове съответния търговец да изпълни задълженията по издадената от него търговска гаранция, когато същият не ги изпълнява пред потребителя или отказва да ги изпълни, за които задължения от друга страна Ви се посочи по-горе, че същите са доброволно поети от него. Именно поради доброволността на характера на издадената търговска гаранция и предоставената гаранция 60 месеца , КЗП не би могла да санкционира търговеца за отказ му да изпълни гаранцията, съгласно поетите от него и отразени в гаранцията условия, отговорности и задължения. Срока на предоставената търговска гаранция е изтекъл на ххххххх-г.
Предвид това изпълнението на задълженията на продавача и реализиране правата на потребителите не може да бъде осигурено чрез предприемане на принудителни действия от страна на контролния орган. В Закона за защита на потребителите изрично са посочени разпоредбите и нарушенията за които е предвидена глоба или имуществена санкция, налагана от Комисията за защита на потребителите, в качеството й на административен контролен орган. Необходимо е да добавим и акцентираме, че контролните правомощия на КЗП са изрично регламентирани в ЗЗП и същите не са свързани с начина на осъществяване на дейността от търговците и техните отношения с потребителите, а с упражняване на контрол по спазване на законовите разпоредби, попадащи в обхвата на правомощията на Комисията.
С оглед на горното, е видно, че КЗП не притежава законови административни правомощия, на основание което да може едностранно да се намесва в договорните правоотношения между субектите на частното гражданско право и да постановява разпоредителни административни актове, на основание които да бъдат задължавани страните по сключен между тях граждански договор да извършат определено действие. В случая КЗП не може да налага и имуществени санкции, глоби или принудителни административни мерки при евентуално допуснато от която и да е от страните по определен договор неизпълнение на дължимият по него договорен престационен резултат.
От друга страна по отношение на Вашия случай заявяваме и най-отговорно Ви уверяваме, че КЗП (в качеството на административен контролен орган) не разполага с правомощията да реализира Вашите искания и защити Вашите интереси. Това е възможно да бъде осъществено единствено и само по съдебен ред и то по изрична Ваша активна гражданска инициатива, но не и по административен ред, чрез правната намеса на КЗП. При евентуално образувано от Вас съдебно производство срещу търговеца, ще имате правната възможност да извършите пред съда в етапа на съдебното дирене пряко доказване на релевантните по породилия се спор факти и обстоятелства, и да потърсите дължимото за накърнените Ви граждански права и интереси, а именно парично обезщетение, изразяващо се в претърпяна загуба и/или пропусната полза, или търговецът да бъде задължен със сила на присъдено нещо да удовлетвори претенцията Ви, която сте предявили към КЗП - да се осъществи желаното от Вас възстановяване на заплатената сума.
Уважаеми г-н хххххххххххх относно конкретно изложения проблем и отправените искания, ще си позволим отново да напомним, че Комисията за защита иа потребителите е контролен орган по Закона за защита на потребителите с определени контролни правомощия, и като такъв не може да задължи търговеца да предприеме каквито и да е действия след изтичане на двугодишни гаранционния срок на законовата отговорност.
За пълнота и що касае Вашето искане да принудим търговеца да изпълни поетите в търговската гаранция конкретно поети задължения, следва да се знае и има предвид, че КЗП не е компетентна да издаде административен акт, чието съдържание да съответства и да доведе до желаните от Вас последици, като ще си позволим да добавим, че компетентността на административния орган обхваща кръга от въпроси, които той трябва да реши при издаването на административния акт. За пълнота ще уточним, че компетентността е нормативнопризнатата способност на даден орган да издаде определен акт, т. е. ако КЗП издаде акт, с който нарежда на търговеца да извършат желаните от Вас действия, то този акт би бил недействителен и незаконосъобразен.
И накрая, но не и на последно място ще заявим и подчертае, че стремежа на КЗП да удовлетвори всяко потребителско искане е ограничено от задължението й да спазва стриктно законодателството на Р България и от общият принцип в административното право, че „администрацията може да прави само това, което й е изрично позволено".
Комисията за защита на потребителите благодари за оказаното доверие, изразява искреното си съжаление, че в конкретния случай не може да Ви бъде полезна в по-голяма степен, приветства изразената активна гражданска позиция и декларирания стремеж стриктно да се съблюдава българското законодателство. При нарушаване на Вашите права, предоставени от Закона за защита на потребителите, Закона за потребителския кредит, Закона за туризма и др., попадащи в обхвата на правомощията на КЗП винаги може да се обърнете за съдействие, информация, извършване на проверка и предприемане на своевременни законоустановени действия.